Historia |
O.S.P. Baranowo została założona w 1920 r. Pierwszą remizą był budynek drewniany, znajdujący się na obecnym placu G.S. „Samopomoc chłopska”. Na jej wyposażeniu były dwa wozy konne z beczkami i ręczną pompą. Do wybuchu II wojny światowej funkcję komendanta pełnił Władysław Dębek, a członkami władz w O.S.P. byli: - Jan Kajzer - Władysław Krawczyk - Piotr Komor - Bolesław Kajzer - Samsel (imię nieznane) - Józef Komosa - Józef Stolarczyk – „Wojtków” - Jan Kraska - Józef Stolarczyk - Stanisław Stolarczyk We wrześniu 1939 r. władze polskie pod silnym naporem wojsk hitlerowskich wydały polecenie wycofania się na wschód wszelkim urzędom państwowym ; jak również organizacjom takim jak jednostki straży pożarnych. Strażacy z naszej jednostki z uwagi na zagrożenie życia lub utraty wolności ukryli gdzieś część majątku należącego do naszej O.S.P. w tym wszelką dokumentację oraz sztandar i zawiesili swoją działalność. Po wkroczeniu wojsk hitlerowskich do Baranowa okupant w niedługim czasie wytypował mężczyzn z naszej wsi do działań z zakresu p. pożarowej. Wśród nich znaleźli się niemalże wszyscy członkowie przedwojennej O.S.P., którzy to w każdą niedzielę rano musieli przechodzić szkolenia pożarnicze. W 1940 r. Niemcy sprowadzili do Baranowa pierwszą motopompę i ulokowali ją w kuźni pana Władysława Dębka, który miał obowiązek ją konserwować i obsługiwać. Drugą osobą wyznaczoną do jej obsługi był Jan Szutkowski. W 1942 r. na polecenie Niemców z gotowych elementów betonowych wybudowano nową remizę , która znajdowała się na obecnym boisku szkolnym. Pod koniec lat czterdziestych na nowo reaktywowała się O.S.P. w Baranowie. W skład Zarządu jednostki wchodzili: - Zygmunt Szutkowski - Edward Dębek - Konstanty Stolarczyk - Józef Komosa - Bolesław Kajzer - Franciszek Kaczorek - Nikodem Konkiel - Bolesław Komosa Otrzymali oni samochód z demobilu: „Dodża” typ 275 i drugą moto- popompę. Następnie wystarali się o samochód gaśniczy „Star 25” GBM 2/8, którego kierowcami byli: Stanisław Malon i Henryk Malon. W 1979-80 jednostka nasza była już typu „S-2”, gdyż otrzymano z komendy rejonowej w Przasnyszu samochód gaśniczy GBA 2,5/16, który to funkcjonuje do dnia dzisiejszego, a kierowcami jego byli: Stanisław Symołon i Eugeniusz Orzoł. W latach 1976-79 wybudowano nową remizę przy ulicy Przechodniej. Zarząd O.S.P. stanowili wówczas: · prezes Stanisław Zieliński · naczelnik Stanisław Symołon · sekretarz Konstanty Stolarczyk Od 1986 r. Zarząd O.S.P. stanowili: · prezes Jerzy Motacki · naczelnik Stanisław Symołon · z-ca naczelnika Eugeniusz Orzoł W styczniu 1988 r. w skład Zarządu weszli: · prezes Andrzej Socha · wice prezes nacz. Stanisław Symołon · sekretarz Adam Budny · skarbnik Mirosław Ambo W 1992 r. funkcję tę objął Waldemar Dębek. Naczelnikiem był Stanisław Symołon, a sekretarzem Andrzej Socha. Od 1996 r. Zarząd O.S.P. stanowili: · prezes Andrzej Socha · wice prezes Waldemar Dębek · honorowy naczelnik Stanisław Symołon · z-ca naczelnika Kazimierz Olender W dniu 30.06.1997 r. O.S.P. Baranowo została włączona do Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego. W 1999 r. dokonano gruntownej modernizacji remizy, zmieniono dach, wykonano ocieplenie budynku oraz założono ogrzewanie olejowe. W październiku 1999 r. kierowcą został Wojciech Olkowski. W styczniu 2002 r. Zarząd O.S.P. ukonstytuował się następująco: · prezes Andrzej Socha · wice prezes nacz. Waldemar Dębek · z-ca naczelnika Kazimierz Olender · sekretarz Tomasz Grad · gospodarz Wojciech Stolarczyk · skarbnik Jacek Białczak Kierowcami samochodów zostali: · Wojciech Olkowski · Adam Orzoł · Adam Malon W lutym 2006 r. Zarząd O.S.P. ukonstytuował się następująco: · prezes Andrzej Socha · wice prezes Waldemar Dębek · naczelnik Bogdan Pełtak · z-ca naczelnika Bogdan Bandorowicz · sekretarz Mariusz Bieńkowski · gospodarz Daniel Darkowski · skarbnik Wojciech Symołon
|